Tuesday, September 20, 2011

Media Arus Perdana: Sokong Membawa Rebah



Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU 13) semakin hampir. Walaupun tempoh untuk PRU13 masih ada sehingga tahun 2013 tetapi dijangkakan ia akan berlaku pada tahun 2012. Media Arus Perdana yang menyokong Kerajaan Barisan Nasional semakin ghairah memainkan isu-isu yang boleh melemahkan kekuatan parti pembangkang. Paling terkehadapan dalam memainkan isu-isu ini ialah Utusan Malaysia, TV3 dan Berita Harian. Media berbahasa Inggeris walaupun ada memainkan isu-isu politik ini tetapi tidaklah seghairah ketiga-tiga media tersebut.

Apa yang dibimbangkan ialah pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO iaitu Presiden dan ahli-ahli Majlis Kerja Tertingginya akan merasa yakin bahawa tiga media arus perdana ini sudah cukup mampat untuk menawan sokongan pengundi-pengundi Melayu. Dibimbangkan pemimpin-pemimpin ini dibuai lena oleh keyakinan ini dan 'syok sendiri' bahawa media arus perdana ini sudah berjaya memainkan peranannya.

Sedangkan hakikat sebenarnya adalah sebaliknya.

Pertama sekali adalah satu tafsiran yang salah bahawa media arus perdana boleh mempengaruhi undi majoriti. Jika benar, maka perhatikan PRU12 pada tahun 2008, bukankah media arus perdana telah bemati-matian mempermainkan pelbagai isu dengan matlamat mempengaruhi pengundi agar menyokong Barisan Nasional. Apa kesudahannya? BN hilang majoriti dua pertiga dan lima negeri jatuh ke tangan pembangkang. Di mana pengaruh media arus perdana terutamanya Utusan Malaysia, TV3 dan Berita Harian dalam mempengaruhi pengundi Melayu.

Kedua, jumlah edaran yang tinggi bagi sesebuah akhbar bukan ukuran bahawa akhbar itu boleh mempengaruhi pendirian pengundi. Pembaca membeli Utusan Malaysia, misalnya, bukan hendak membaca cerita-cerita politik tetapi mungkin kerana berita dan gosip-gosip dunia hiburan yang memang Kumpulan Utusan terkenal tentang itu. Begitu juga yang membeli Berita Harian mungkin kerana laporan sukannya yang memang menjadi kekuatan akhbar itu. Atau, penonton menonton Buletin Utama TV3 bukan nak tengok apa Perdana Menteri kata atau isu politik yang digembar-gemburkan. Penonton mungkin menonton Buletin Utama untuk cerita-cerita jenayah, human interest, berita luar negara atau bagaimana gol Arsenal disumbatkan oleh penyerangnya. Inilah sebab yang melonjakkan jumlah edaran akhbar atau jumlah penonton berita TV.

Ketiga, bukan semua orang percaya apa yang dilaporkan oleh akhbar atau disiarkan oleh TV3. Ini adalah kerana ketiga-tiga media arus perdana ini telah mula terhakis kredibilitinya mulai daripada kes Anwar Ibrahim pada tahun 1998. Sejak itu sedikit demi sedikit kepercayaan kepada laporan-laporan ini mulai terhakis. Paling menjunam ialah kredibiliti Utusan Malaysia. Ini adalah kerana terlalu kerapnya isu-isu berbau politik yang dimainkan tanpa bukti kukuh. Utusan akan memainkan di muka depan cerita-cerita tentang liwat Anwar Ibrahim, kemurkaan Sultan kepada pemimpin pembangkang, 'kekurangajaran' pemimpin atau NGO bukan Melayu dalam isu-isu yang kena mengena dengan orang Melayu, skandal-skandal seks yang disandarkan kepada pemimpin pembangkang, rasuah dalam kepimpinan pembangkang, perselisihan dalam parti-parti pembangkang dan pelbagai lagi cerita-cerita yang dibesar-besarkan dimuka hadapan. Ini menjadikan pembaca menjadi lali dengan laporan-laporan seumpama itu sehingga sampai peringkat MELUAT membaca laporan-laporan berkenaan. Kesannya, laporan seperti ini diketepikan dan mereka beralih kepada halaman-halaman hiburan atau artikel-artikel 'human interest'.

Keempat, akhbar menggunakan tokoh-tokoh yang tidak ada kredibiliti untuk menyokong isu-isu yang mereka permainkan. Sedangkan tokoh-tokoh ini sudah tidak lagi dipercayai oleh pembaca. Contohnya ialah Ibrahim Ali dari PERKASA yang hampir seluruh pengundi di Malaysia tahu siapa dia dan pendirian politiknya. Tokoh ini sudah hilang kredibilitinya. Hairan sungguh bagaimana boleh Pengarang-pengarang akhbar yang bijak pandai boleh tak tahu tentang soal-soal kredibiliti ini. Aneh!

Kelima, Pengarang-pengarang akhbar dan Pengurus-pengurus berita TV sudah tidak lagi berpegang kepada prinsip kewartawanan. Mereka sudah tidak lagi menjadi cerdik pandai media yang menjadi tokoh yang dihormati oleh masyarakat. Mereka bukan lagi wartawan yang dilihat sebagai intelek yang mempunyai pendirian dan berpegang teguh kepada kebenaran. Mereka tidak dapat menjadi seperti A.Kadir Jasin, Johan Jaafar, Rejal Arbee, Mazlan Nordin, Chamil Wariya atau M.Noor Azam. Walaupun nama-nama ini adalah rata-ratanya penyokong Kerajaan BN tetapi mereka masih ada prinsip kewartawanan. Di zaman mereka kredibiliti kewartawanan masih utuh. Di zaman mereka Menteri dan timbalannya boleh meletak jawatan kerana serangan tulisan mereka. Di zaman mereka ketua-ketua jabatan di kementerian boleh bertukar 24 jam kerana pendedahan oleh akhbar. Mereka tidak menjadi 'mercenaries' seperti pengarang-pengarang yang sedang berkuasa sekarang ini!

Inilah realiti media-media arus perdana yang menjadi penyokong BN dewasa ini. Amat diyakini bahawa pengarang-pengarang ini sentiasa memberikan laporan kepada 'Political Master' mereka bahawa laporan-laporan mereka telah berjaya mempengaruhi orangramai. Mereka berdalil kepada jumlah edaran akhbar mereka yang tinggi atau 'rating' siaran berita mereka yang mencecah jutaan penonton.

Sekiranya pemimpin-pemimpin tertinggi dalam UMNO atau BN terus percaya kepada semua omongan ini, maka tunggulah padahnya nanti. Harapkan sokong, sokong membawa rebah!

No comments: