Monday, September 19, 2011

Hantu Melayu Oh Hantu Melayu

INILAH zamannya cerita hantu menjadi-jadi. Filem-filem hantu mengalahkan Hantu Jerangkung, Hantu Kubur dan Sumpah Orang Minyak terbitan Shaw Brothers di tahun-tahun 50-an. Mengalahkan Pontianak dan Dendam Orang Minyak terbitan Cathay Kris Film. Kisah-kisah hantu sekarang ini penuh dengan pelbagai 'special effect' dan 'computer generated image' yang menewaskan hantu-hantu zaman hitam putih. Memang benarlah kata orang, hantu-hantu dalam filem sekarang ini amat menakutkan sehinggakan hantu sebenar pun naik takut melihatnya.

Tapi sayang filem Melayu tetap filem Melayu. Buat cerita hantu pun tak cukup 'research', main hentam keromo sahaja. Tidak ada penyelidikan mendalam tentang hantu Melayu yang sebenarnya. Penerbit main tangkap muat sahaja cerita-cerita hantu itu kerana tergesa-gesa nak kaut keuntungan sementara penonton sedang ghairah tonton cerita hantu. Maka itu amat kurang nilai seni di dalamnya.

Yang menjadikan cerita hantu sebagai cerita komidi pun tak ramai yang berjaya. Setakat ini hanya 'Hantu Kak Limah Balik Rumah' sahaja yang berjaya bertahan sebagai sebuah cerita hantu komidi yang penuh dengan mesej dan sindiran masyarakat. Penerbit lain cuba juga nak buat komidi hantu tapi tak berjaya. Ada unsur-unsur komidi tapi tak dapat bertahan sepanjang 90 minit filem itu. Akhir-akhirnya cerita menjadi hambar dan penonton keluar panggung bermuka kecewa.

Cerita hantu serius pulak semuanya menjadi 'stereotype'. Semua tentang kisah hantu kembali untuk membalas dendam atau untuk menceritakan kebenaran sesuatu kejadian (biasanya kisah bagaimana dia dibunuh). Hantu pula muncul terlalu kerap sehinggakan menghilangkan rasa seram penonton. Kemunculan hantu itu pulak sudah boleh diduga. Setiap dugaan itu tepat penonton ketawa beramai-ramai -- macam pesta teka meneka.

Muka hantu pulak lazimnya dibubuh bedak banyak-banyak. Lipstik ada yang pucat warna biru ke atau coklat. Kalau nak gambarkan darah, diwarnakan merah semerahnya. Ini semua make up yang sudah 'mangli' bagi penonton. Tidak ada rasa takut lagi. Apatah lagi jalan cerita mula merepek-repek, berdialog dengan hantulah, berbual dengan hantulah, buat 'deal' dengan hantulah. Cerita dah jadi tak tentu arah.

Yang 'best'nya bila sampai babak Tok Dukun atau Bomoh atau 'Ustaz' datang mengubat. Seperti biasa shot asap kemenyan berkepul-kepul mesti ada, bacaan ayat Quran yang lengkap dengan tajwid dan taranumnya bergema-gema dalam panggung dan macam-macam lagi adegan yang dah biasa kita tengok sejak zaman wayang hitam putih.

Begitulah cerita hantu Melayu dizaman serba moden ini. Inilah yang dibangga-banggakan oleh karyawan filem kita hari ini. Tak ramai yang mengambil perbandingan dengan filem-filem Hollywood yang menerbitkan cerita-cerita hantu yang lengkap dan mendalam 'research'nya. Mereka menerbitkan filem-filem yang 'base on true story' atau petikan daripada cerita-cerita dari gereja. Mereka mengolah cerita-cerita itu berdasarkan kepada amalan-amalan dan kepercayaan dalam agama Kristian. Begitu mantap susunan skripnya sehinggakan kita kagum akan apa yang kononnya wujud dalam 'Bible'!

Sedangkan kita orang Melayu yang beragama Islam lebih mengetahui dan lebih terarah dalam kepercayaan alam ghaib. Kita ada 'Surah Jin' dalam al-Quran yang memperkatakan alam ghaib ini dan kita ada banyak hadis-hadis Nabi dan sirah yang memperkatakan tentang alam Jin dan Syaitan. Kita ada tulisan kitab-kitab ulama silam yang memperkatakan tentang tipu muslihat Jin dan Syaitan. Jika semua sumber ini digali dan diolah menjadi sebuah cerita yang mantap skripnya, bukan sahaja kita akan berjaya memaparkan satu hasil seni yang dikagumi tetapi akan juga menjadi petunjuk supaya kita tidak hanyut dalam dunia tahyul dan khurafat yang tidak menentu arah.

Cubalah penerbit-penerbit kita yang bijak pandai dan ada yang dah bergelar Dato' itu memikirkan hal ini. Cubalah pengarah-pengarah kita yang berbangsa Melayu dan beragama Islam itu memikirkan hal ini. Dan cubalah pegawai-pegawai kita yang bijak pandai di FINAS dan kementerian-kementerian memikirkan hal ini. Dan akhirnya para alim ulamak, pensyarah-pensyarah ilmu wahyu, ustaz-ustaz, imam-imam muda dan pak-pak lebai pun janganlah lepas tangan buat tak nampak kepada hantu-hantu ini!!

No comments: