Thursday, May 9, 2013

PRU13: Senjata makan tuan!


KAWASAN pilihanraya Parlimen dan Dewan Undangan Negeri yang ada sekarang adalah antara punca kalahnya Barisan Nasional dalam Pilihanraya Umum Ke-13 baru lalu. Strategi mewujudkan kawasan pilihanraya seperti ini adalah seperti ‘senjata makan tuan’.

Kawasan Pilihanraya yang ada sekarang adalah sempadan yang dibuat oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) pada tahun 2003.  Penyusunan semula kawasan pilihanraya ini mengambil kira apa yang berlaku dalam pilihanraya umum 1999. Dalam PRU itu BN mengalami beberapa siri kekalahan di kawasan-kawasan pengundi majoriti Melayu kerana isu terhangat pada masa itu ialah pemecatan Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Negeri-negeri yang terjejas ialah Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis.

Maka itu kawasan-kawasan pilihanraya itu disusun dan disempadankan dengan mengambil kira supaya di kawasan-kawasan Melayu perlu ada pengundi-pengundi minoriti Cina yang menjadi ‘kuasa penentu’. Begitu juga di kawasan-kawasan majoriti Cina ada sejumlah pengundi Melayu yang akan menjadi ‘kuasa penentu’ di kawasan itu.

Strategi penyusunan kawasan seperti ini dalam bahasa Inggeris disebut ‘gerrymandering’.

Strategi ini akan memberi peluang yang lebih kepada parti pemerintah BN. Apatah lagi pada masa itu adalah suatu kepercayaan umum ataupun ‘taboo’ bahawa orang Cina tidak akan mengundi PAS dan orang Melayu tidak akan mengundi DAP.

Dengan itu bila-bila masa calon UMNO berdepan dengan PAS di kawasan Melayu, undi Cina akan menentukan calon UMNO itu menang atas  lambang BN. Begitu juga sebaliknya di kawasan Cina orang Melayu tidak akan mengundi DAP tetapi akan memberi kemenangan kepada calon MCA yang berlambangkan Dacing.

Persempadanan baru yang digazetkan pada 2003 itu pertama digunapakai pada PRU 2004. Hasilnya, disamping keghairahan memberi sokongan kepada PM Baru, Datuk Abdullah Badawi, BN menang besar yang mencatatkan rekod kemenangan paling gemilang dalam sejarah pilihanraya di negara ini.

 Menjelang PRU 2008 berlaku suatu perubahan yang tidak pernah terduga oleh sesiapa pun. Wujud suatu semangat di kalangan sebahagian pengundi yang tidak berdasarkan etnik atau kaum. Mereka bagaikan satu bangsa Malaysia yang memperjuangkan kepentingan bersama. Bagi mereka bukan lagi ‘taboo’ bagi pengundi Melayu mengundi DAP dan begitu juga tidak lagi berpantang Cina mengundi PAS.

Dengan wujudnya semangat seperti ini kuasa-kuasa penentu yang diadakan oleh SPR di kawasan-kawasan pilihanraya itu sudah tidak memberi bekas. Malah digunakan oleh pembangkang untuk memberikan keputusan mengejut.

Memang semuanya terkejut! Pembangkang yang menang pun turut terkejut.

Dengan pengalaman 2008 itulah kedua-dua BN dan Pakatan Rakyat melangkah ke PRU 2013. Kali ini pengundi Cina tekad memberi undi selain Dacing. Maka itulah di kawasan-kawasan yang Melayu majoriti, undi Cina memberi kemenangan kepada calon-calon PAS dan PKR. Begitu juga sebaliknya. Keputusannya sudah sama-sama kita ketahui.

Apakah kawasan pilihanaraya yang sama akan digunakan untuk PRU 2018?

Menurut perlembagaan kawasan pilihanraya ini perlu disemak semula setiap 8 atau 10 tahun. Tahun 2013 adalah tahunnya kawasan pilihanraya ini disemak semula. Tetapi kali ini dapatkah SPR mensempadankan semula kawasan menurut suka hatinya sedangkan parti pemerintah BN tidak mempunyai kuasa 2/3 yang diperlukan.

Itulah sebab sebenarnya Anwar sudah berkempen semula mencabar SPR dua tiga hari selepas pilihanraya!   
  

No comments: