Wednesday, May 15, 2013

SAMPAI BILA PAS NAK KALAH DI NEGERI SEMBILAN


SEMASA saya masih budak-budak dulu, dalam tahun-tahun awal 60an, biasa saya dengar orang-orang tua Melayu kampung di Rembau bercerita tentang politik. Dalam perbualan itu jika disebut sahaja tentang PAS, ramai yang mencebik bibir tanda tak perkenan. Pada zaman itu dalam pilihanraya memang ada didengar calon PAS bertanding di Rembau, tetapi tak pernah menang. Orang Melayu Rembau kata ‘Tak kan monang PAS tu do!’.

Berlarutanlah bertahun-tahun lamanya, pilihanraya demi pilihanraya, saya pun daripada budak dah jadi dewasa, daripada bujang dah berkahwin, daripada ada anak dah bercucu, namun PAS setiap kali pilihanraya bertanding di Rembau pasti kalah. ‘Tak sorik-sorik pulak tu tiap kali pilihanrayo ado ajo dio bertanding, kalah pulak tu!’ Bukan sahaja kat Rembau mana-mana pun di Pilah, Jelebu, Johol  atau mana-mana  alam Negeri Sembilan ini ada sahaja PAS bertanding dan kalah.

Pada pilihanraya 2008 tiba-tiba pecah khabar PAS menang DUN Paroi, dalam Bahagian Rembau. Ramailah orang Rembau yang terlopong, terduduk antara percaya dengan tidak akan berita itu. ‘Tebiat agaknya orang Melayu kito ni mengundi PAS?’

Tetapi kejutan itu tidak lama. Datang pilihanraya 2013, PAS kalah lagi. DUN Paroi pun bungkus. ‘PAS dapek tolo lagi!’ wal hasil balik asal. Semua mengeleng-ngeleng mengiyakan tanggapan bahawa PAS tak akan menang di Negeri Sembilan.

Mengapakah begitu? Apakah benar ‘taboo’ untuk Melayu Negeri Sembilan mengundi PAS? Atau apakah Melayu Negeri Sembilan ini tidak kuat agamanya maka tidak ada  simpati langsung kepada parti Islam itu? Mengapa Melayu kampung di Negeri Sembilan ini tidak seperti Melayu di Kelantan, Terengganu, Kedah,  Perak atau Selangor yang ada jugaklah yang mengundi dan memenangkan PAS. Di Johor yang dikatakan kubu terkuat UMNO pun Melayu sana sudah ada memenangkan PAS dua tiga kerusi. Mengapa tidak di Negeri Sembilan?

Oleh kerana saya bukan ahli PAS, maka saya tidak tahu sama ada kepemimpinan PAS Negeri Sembilan ada jawapan kepada persoalan ini. Atau ada kajian atau penyelidikan yang telah mereka buat mengapa Melayu Negeri Sembilan tidak mengundi PAS? (Mengundi di sini maksudnya mengundi yang membawa kemenangan). PAS Negeri Sembilan mempunyai pengalaman selama 55 tahun kalah di Negeri Sembilan. Tak kanlah pengalaman setengah kurun itu tidak dapat mengajar bagaimana hendak menarik perhatian Melayu beradat perpatih itu untuk mengundi parti Islam. Atau apakah PAS Negeri Sembilan masuk bertanding selama 55 tahun sekadar kononnya untuk menunaikan ‘fardhu kifayah’ sahaja tanpa semangat untuk menang?

Jika hendak membuat penyelidikan tentang Melayu Negeri Sembilan ini jangan lupa untuk mengambil kira beberapa fakta:

(1)   Melayu Negeri Sembilan sebahagiannya adalah penganut adat perpatih yang mana penghulu-penghulu adat adalah orang yang selalu ditaati. Tetapi adat perpatih itu sistemnya mirip ‘demokrasi’ dan sekarang ini semakin longgar pengamalannya.
(2)   Melayu Negeri Sembilan tidak mempunyai sejarah kuat memegang agama seperti orang Kelantan atau Kedah. Agama dalam ertikata mendalami ilmu agama. Sebab itu di Negeri Sembilan sistem pengajian pondok tidak meluas sejak dulu. Maka itu tidak ramai penduduk Negeri Sembilan lepasan pondok.
(3)   Sebahagian Melayu Negeri Sembilan adalah pengamal tarekat. Tarekat lebih mementingkan ibadat individu dan tidak berminat kepada politik. Oleh itu rata-ratanya pengamal tarekat ini sibuk dengan majlis-majlis zikir ke sana sini dan tidak ada yang meluang masa bercakap politik apatah lagi mendengar ceramah politik.
(4)   Negeri Sembilan ketandusan pemimpin agama yang giat berpolitik. Negeri Sembilan tidak ada tokoh seperti Nik Aziz di Kelantan, Ustaz Hadi di Terengganu atau Fadhil Nor (Allahyarham) di Kedah. Pun tidak ada tokoh muda seperti Salehuddin Ayob di Johor atau Nasarudin Hassan di Pahang.
(5)    Melayu Negeri Sembilan tidak mempunyai budaya politik seperti Melayu Johor, Melayu Kelantan atau Melayu Kedah. Politik hanya suatu perkara yang dianggap ringan dan tidak serius.       

Dengan memasukkan persoalan ini dalam kaji selidik kepemimpinan PAS Negeri Sembilan, maka saya yakin pelbagai rumusan boleh dibuat. Daripada situ sepatutnya boleh dilakar perancangan untuk memikat hati orang Melayu Negeri Sembilan kepada PAS. Kalau kena gayanya menjelang pilihanraya 2018 nanti PAS akan mula mendapat hasilnya. 

3 comments:

Pahat Pusako said...

Sbg oghang lamo pas ese nengok perubahan melayu ko pas agak menggalakkan tapi gerak kerja blum mantap. Elok bona PJ dan kawasan buek postmortem cagho professional skit. Ese cdg pimpinan buko peluang kek otai n professional boghi pdgn. Buka peti cdgn dan raikan pdgn org lain. Bykkn cawangan dan hidupkan usrah cwgn yg byk mati. Klau ado peluang utk monang DUN tertentu spt klawang, johol dn labu perlu beri tumpuan skrg.

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.