Sunday, April 28, 2013

PENGUNDI SEMAKIN BERANI


PENGUNDI pada tahun 2008 masih lagi teragak-agak untuk mengundi parti selain Barisan Naional. Kerisauan akan berlaku kekacauan dan rusuhan menghantui diri jika BN kalah dalam pihanraya itu. Apa akan jadi jika pembangkang memerintah? Itu semua menjadi tanda tanya kepada pengundi pada masa itu.

Walaupun pada masa itu semangat untuk memberontak, untuk mengundi parti lain begitu bersemarak tetapi rasa takut dan cemas turut menguasai hati pengundi. Ada sebahagian yang memberanikan diri untuk memangkah selain dacing manakala yang lain masih mengundi BN sementara ‘tunggu dan lihat’ apa berlaku jika BN ada yang kalah.

Keputusan PRU2008 amat memeranjatkan. Pemimpin-pemimpin pembangkang juga terkejut dengan keputusan itu. BN mengalami kekalahan dalam erti kata hilang majoriti dua pertiga. Lima negeri jatuh ke tangan pembangkang. Semua rakyat tertunggu-tunggu apa berlaku seterusnya.

Hari demi hari, tidak ada kekacauan yang berlaku. Tidak ada rusuhan. Tidak ada orang Melayu yang tergolek di sana sini. Tidak ada orang Cina yang mati bergelempangan. Semua aman damai, hidup seperti biasa. Tidak ada bezanya kehidupan harian di Pulau Pinang atau pun di Johor. Kedamaian di Kelantan sama dengan kedamaian di Pahang.

Sejak itu keyakinan mulai timbul di hati pengundi bahawa mengundi pembangkang tidak mendatangkan sebarang bencana. Kebimbangan tentang kekacauan dan rusuhan hanyalah satu persepsi yang dimomok-momokkan dari dulu. Apabila benar bertukar kerajaan tiada huru hara yang berlaku. Semuanya macam biasa. Keyakinan di hati pengundi kian kukuh.

Sepanjang lima tahun ini pula politik sentiasa panas. Jumlah pembangkang yang ramai berbanding dulu sentiasa menimbulkan isu-isu yang menggegarkan masyarakat. Persada politik tidak pernah sunyi. Kebebasan bersuara semakin jelas kewujudannya. Orangramai menyaksikan sendiri betapa pemimpin-pemimpin pemerintah di kritik berdepan-depan. Rasa kebebasan benar-benar wujud.

Dan akhirnya selepas lima tahun yang panjang, pengundi sekali lagi akan mengadap peti unti. Kali ini keyakinan pengundi tidak seperti 2008. Lebih ramai yang berani daripada yang takut. Kematangan politik kian meninggi. Ramai yang tidak takut menunjukkan sokongan kepada pembangkang secara terang-terangan. Dan, majoriti yang senyap (the silent majority) yakin apa yang mereka hendak pilih.

Dengan sikap inilah pengundi akan menentukan masa depan negara ini pada 5 Mei ini. Kali ini tidak ada yang menghalang mereka untuk mengundi siapa saja yang mereka suka. Ini amat membimbangkan Barisan Nasional!

No comments: