Thursday, April 17, 2008

P131 REMBAU


P131 REMBAU adalah antara kawasan Parlimen yang menjadi tarikan utama pada Pilihanraya Umum Ke 12 (PRU12) baru lalu. Kawasan yang mempunyai 62,896 pengundi berdaftar ini menjadi tarikan kerana di situ bertanding Khairy Jamaluddin, menantu Perdana Menteri.

Parlimen Rembau ditarafkan sebagai kawasan selamat untuk Barisan Nasional dengan diperkukuhkan oleh Menteri Besar, Dato’ Seri Utama Mohamad Haji Hasan, sebagai Ketua Bahagian UMNO Rembau. Dalam pilihanraya umum 2004 Parlimen Rembau di menangi oleh Datuk Firdaus Muhammad dari BN dengan majoriti besar 18,656.

Kawasan yang merangkumi empat kawasan Dewan Undangan Negeri: Paroi, Chembong, Rantau dan Kota, mempunyai 43,335 pengundi Melayu, 9,560 Cina dan 9,937 India.

Pada hari penamaan calon 24 Februari 2008, tiga muka lama UMNO digugurkan daripada bertanding iaitu Dato’ Rais Zainuddin (Chembong), Bibi Sharliza Khalid (Paroi) dan Datuk Firdaus Muhammad (Parlimen Rembau). Dato’ Rais adalah EXCO Negeri yang lalu dan merupakan satu-satunya penentang Dato’ Muhamad Hj Hasan dalam UMNO Bahagian Rembau.

Kemunculan Khairy sebagai calon Parlimen Rembau memang telah diduga dari awal. Pastinya berada dalam kawasan Menteri Besar, Khairy merasakan begitu selamat dan dengan rekod majoriti 18,656 pada tahun 2004, memenangi kerusi Rembau adalah perkara mudah!

Lawan Khairy ialah Badrul Hisham Shaharin, ahli Kerja Tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR). Seorang bekas guru lepasan Maktab Raja Melewar, Seremban, beliau juga dikenali sebagai seorang ‘blogger’ dan tokoh demonstrasi jalanan. Oleh itu berhadapan dengan kempen yang kasar dan ganas bukan perkara baru bagi Cikgu Bad.

Dengan senario sedemikian rupa tidak ada siapa yang dapat menafikan Khairy akan menang mudah.

Menjelang hari mengundi 8 Mac 2008, desas desus mulai tersebar di kalangan penduduk Rembau bahawa Khairy tidak akan menang semudah itu. Kalangan UMNO dari DUN Paroi sendiri memberikan laporan yang Khairy mendapat persepsi negatif di kalangan pengundi DUN Paroi termasuk pengundi bukan Melayu. Pengundi kawasan Paroi terutamanya mulai yakin akan khabar yang dibawa pulang oleh anak-anak muda dari Lembah Kelang bahawa Khairy seorang yang angkuh dan rakuskan kuasa. Persepsi ini tersebar begitu pantas dan dipergunakan oleh PKR dan PAS semahu-mahunya.

Pada malam pengiraan undi ternyata desas-desus Khairy tak akan menang mudah ternyata benar. Walaupun menang Khairy tidak dapat meraih majoriti seperti 2004 malah majoritinya jauh merudum dari 18,656 kepada 5,746. Walaupun sehebat manapun nama Khairy Jamaluddin itu namun di Rembau sekurang-kurangnya ada 20,779 yang tidak menyokongnya.

Merosotnya undi untuk Khairy ini turut membawa padah kepada Dato’ Zaharuddin Sharif, calon BN bagi DUN Paroi. Beliau bekas ADUN Kota, bekas Setiausaha Politik Menteri Besar dan juga bekas Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan dan dikenali ramai oleh pengundi Paroi. Dengan reputasi ini pun beliau boleh tewas ditangan Ketua Pemuda PAS Negeri. Beliau memang tidak bernasib baik kali ini. Bukan salah dia. Kerana marahkan Khairy pengundi Paroi menolak sama Dato’ Zaharuddin.

Dengan apa yang berlaku di peringkat nasional dan ditambah dengan wujudnya Khairy di Bahagian Rembau, maka menjadi tanda tanya kini apakah politik orang Rembau akan berubah? Dato’ Mohamad Hasan juga akan tertanya-tanya mengapa agaknya Rembau tidak sekukuh yang disangka?

3 comments:

jiwafaham said...

Pak Lang Rembau, timo kasih berkongsi cerita dan maklumat dengan eden...

Akar Umbi said...

Pak Lang

Takdo gossip2 baru ko?

azlishukri said...

KJ tiada masa hadapan...dia mempunyai struktur yang gagal..