Wednesday, May 15, 2013

SAMPAI BILA PAS NAK KALAH DI NEGERI SEMBILAN


SEMASA saya masih budak-budak dulu, dalam tahun-tahun awal 60an, biasa saya dengar orang-orang tua Melayu kampung di Rembau bercerita tentang politik. Dalam perbualan itu jika disebut sahaja tentang PAS, ramai yang mencebik bibir tanda tak perkenan. Pada zaman itu dalam pilihanraya memang ada didengar calon PAS bertanding di Rembau, tetapi tak pernah menang. Orang Melayu Rembau kata ‘Tak kan monang PAS tu do!’.

Berlarutanlah bertahun-tahun lamanya, pilihanraya demi pilihanraya, saya pun daripada budak dah jadi dewasa, daripada bujang dah berkahwin, daripada ada anak dah bercucu, namun PAS setiap kali pilihanraya bertanding di Rembau pasti kalah. ‘Tak sorik-sorik pulak tu tiap kali pilihanrayo ado ajo dio bertanding, kalah pulak tu!’ Bukan sahaja kat Rembau mana-mana pun di Pilah, Jelebu, Johol  atau mana-mana  alam Negeri Sembilan ini ada sahaja PAS bertanding dan kalah.

Pada pilihanraya 2008 tiba-tiba pecah khabar PAS menang DUN Paroi, dalam Bahagian Rembau. Ramailah orang Rembau yang terlopong, terduduk antara percaya dengan tidak akan berita itu. ‘Tebiat agaknya orang Melayu kito ni mengundi PAS?’

Tetapi kejutan itu tidak lama. Datang pilihanraya 2013, PAS kalah lagi. DUN Paroi pun bungkus. ‘PAS dapek tolo lagi!’ wal hasil balik asal. Semua mengeleng-ngeleng mengiyakan tanggapan bahawa PAS tak akan menang di Negeri Sembilan.

Mengapakah begitu? Apakah benar ‘taboo’ untuk Melayu Negeri Sembilan mengundi PAS? Atau apakah Melayu Negeri Sembilan ini tidak kuat agamanya maka tidak ada  simpati langsung kepada parti Islam itu? Mengapa Melayu kampung di Negeri Sembilan ini tidak seperti Melayu di Kelantan, Terengganu, Kedah,  Perak atau Selangor yang ada jugaklah yang mengundi dan memenangkan PAS. Di Johor yang dikatakan kubu terkuat UMNO pun Melayu sana sudah ada memenangkan PAS dua tiga kerusi. Mengapa tidak di Negeri Sembilan?

Oleh kerana saya bukan ahli PAS, maka saya tidak tahu sama ada kepemimpinan PAS Negeri Sembilan ada jawapan kepada persoalan ini. Atau ada kajian atau penyelidikan yang telah mereka buat mengapa Melayu Negeri Sembilan tidak mengundi PAS? (Mengundi di sini maksudnya mengundi yang membawa kemenangan). PAS Negeri Sembilan mempunyai pengalaman selama 55 tahun kalah di Negeri Sembilan. Tak kanlah pengalaman setengah kurun itu tidak dapat mengajar bagaimana hendak menarik perhatian Melayu beradat perpatih itu untuk mengundi parti Islam. Atau apakah PAS Negeri Sembilan masuk bertanding selama 55 tahun sekadar kononnya untuk menunaikan ‘fardhu kifayah’ sahaja tanpa semangat untuk menang?

Jika hendak membuat penyelidikan tentang Melayu Negeri Sembilan ini jangan lupa untuk mengambil kira beberapa fakta:

(1)   Melayu Negeri Sembilan sebahagiannya adalah penganut adat perpatih yang mana penghulu-penghulu adat adalah orang yang selalu ditaati. Tetapi adat perpatih itu sistemnya mirip ‘demokrasi’ dan sekarang ini semakin longgar pengamalannya.
(2)   Melayu Negeri Sembilan tidak mempunyai sejarah kuat memegang agama seperti orang Kelantan atau Kedah. Agama dalam ertikata mendalami ilmu agama. Sebab itu di Negeri Sembilan sistem pengajian pondok tidak meluas sejak dulu. Maka itu tidak ramai penduduk Negeri Sembilan lepasan pondok.
(3)   Sebahagian Melayu Negeri Sembilan adalah pengamal tarekat. Tarekat lebih mementingkan ibadat individu dan tidak berminat kepada politik. Oleh itu rata-ratanya pengamal tarekat ini sibuk dengan majlis-majlis zikir ke sana sini dan tidak ada yang meluang masa bercakap politik apatah lagi mendengar ceramah politik.
(4)   Negeri Sembilan ketandusan pemimpin agama yang giat berpolitik. Negeri Sembilan tidak ada tokoh seperti Nik Aziz di Kelantan, Ustaz Hadi di Terengganu atau Fadhil Nor (Allahyarham) di Kedah. Pun tidak ada tokoh muda seperti Salehuddin Ayob di Johor atau Nasarudin Hassan di Pahang.
(5)    Melayu Negeri Sembilan tidak mempunyai budaya politik seperti Melayu Johor, Melayu Kelantan atau Melayu Kedah. Politik hanya suatu perkara yang dianggap ringan dan tidak serius.       

Dengan memasukkan persoalan ini dalam kaji selidik kepemimpinan PAS Negeri Sembilan, maka saya yakin pelbagai rumusan boleh dibuat. Daripada situ sepatutnya boleh dilakar perancangan untuk memikat hati orang Melayu Negeri Sembilan kepada PAS. Kalau kena gayanya menjelang pilihanraya 2018 nanti PAS akan mula mendapat hasilnya. 

2 comments:

tok pahat said...

Sbg oghang lamo pas ese nengok perubahan melayu ko pas agak menggalakkan tapi gerak kerja blum mantap. Elok bona PJ dan kawasan buek postmortem cagho professional skit. Ese cdg pimpinan buko peluang kek otai n professional boghi pdgn. Buka peti cdgn dan raikan pdgn org lain. Bykkn cawangan dan hidupkan usrah cwgn yg byk mati. Klau ado peluang utk monang DUN tertentu spt klawang, johol dn labu perlu beri tumpuan skrg.

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]